11 snabba tips och råd om gerillamarknadsföring
Gerillamarknadsföring. Coolt ord – Eller hur? Men för oss småföretagare kan det vara vår bästa vän. Kostnadseffektivt och inriktat. Kort och gott… Du kan lyckas. Jag bjuder på tips du kan ha nytta av.
1, Välj din målgrupp i bokhandeln. Lägg visitkort eller andra mindre kort med ett bra budskap i böcker där läsarna är din målgrupp. Riktar du dig mot folk som reser till Indien lägger du ett kort i reseguidesböcker eller faktaböcker om Indien.
2. Välj din målgrupp på biblioteket. Som föregående fast ofta större utbud än bokhandeln. De har tidningar efter intresse vilket även det kan hjälpa dig.
3. Din målgrupp i simhallen… Folk simmar nu såhär på hösten. Stoppa in ett kort i klädskåpen. Du vet inte vem som råkar simma för tillfället. Kanske någon som behöver dina produkter eller tjänster.
4. På parkeringen till mataffären. Gå ut på offensiven och se till att bilarna får varsin lapp med ditt budskap. Se upp så du inte har sönder något på bilen. Ps. Undvik de med uppenbarliga skador på fronten. Ägarna kan hävda det var du då du satte dit lappen. Ds.
5. Bankomater kan bli riktigt grymt. Där rör sig folk för jämnan.
6. På bussen kan du glömma ett par kort av misstag.
7. En enkrona… Flygbolaget flyme som kursade för ett par år sedan hade en grymt åtgärd. De delade ut enkronor med deras logga påklistrad. På jackorna stod det något i stil med ”flygbiljetter för en krona.” Kan du göra något liknande?
8. Post-it lappar. Skriv din internetadress på en mängd lappar, sätt upp dem på strategiskt utvalda ställen och lite till. Folk kommer se, läsa och ibland ta med sig lappen.
Tänk på att sköta dig. Många lappar på samma ställe kan vara mer negativt än gynnsamt för dig.
9. Bibliotek återigen. De har internetdatorer som används till surfning för besökarna. Ändra startsidan till din hemsida så får du fler besökare. Någon lär ju nappa på det de ser.
Se även till att uppdatera favoriterna i webbläsaren, om det går.
10. Kaffemuggar kan man trycka upp relativt billigt. Gör detta och dela ut till studenter och andra personer som tänker extra noga på sin ekonomi. Du kan ju hjälpa dem att spara pengar.
Läge för en Win-Win situation?
11. Denna kan anses lite extrem, med risk för att avslöjas, samt att den är säsongsbetonad. Badstranden: ”Attackera” folk som solar (och givetvis blundar). ”Tappa” ett kort på besökarnas filt. Den upptäcks garanterat vid det tillfället som personen vaknar upp, lätt solbränd och redo för ett svalkande dopp. Vad kan ditt budskap vara då? Tänk på att inte skräpa ner och ”overkilla” din marknadsföring. Du vill ju inte direkt verka sötrande eller stötande. Men den kan göra nytta 🙂
Det här är bara några förslag av allt det som du kan göra. Men ett generellt råd är att du skall använda fantasin. Visa att du försöker hävda dig mot de stora. Var kreativ.
Det kommer du långt med. Och givetvis är det riktigt billigt.
Precis så en företagare vill ha det.
Vet du några fler metoder? Kommentera och hjälp de andra besökarna!
Ha det gott!
/Carl Jonas
Intressant tankesätt! Jag gillar din SEO – out-side-the-box-tänk. Vissa saker är dock väl magstarka. Man ska ju inte bli hatad, det ger inga kunder. Men ett bra komplement till sökmotoroptimeringen helt klart!
Hej Joachim!
Tack för din kommentar. Vad tänker du på?