Din lyckade säljpresentation

För många av oss nya säljare är att hålla en säljpresentation för en storkund förenat med kallsvettningar, ibland nästintill panik. Trots känslan behöver vi ibland utsätta oss för detta moment och antagligen ger den viss tillfredsställelse i en eller annan ände. Välj att se den som en positiv utmaning!
Förarbetet är inte heller smärtfritt. Det krävs en hel del förberedelser och stunder av övning. Egentligen spelar det ingen större roll hur stor din åhörarskara är – vägen till framgång ser likadan ut. Det gäller att hitta något mått av glädje under tiden, en väg som fungerar bra för dig.

Förberedelse

Innehåll
Att vara väl förberedd upplevs av många som den största källan till trygghet i stundens hetta. Du behöver ha förberett ditt material till punkt och pricka och du behöver ha djup kännedom om innehållet. Om någon inte förstår det du berättar behöver du kunna förklara på något annat sätt, du måste kunna besvara frågor. Läs in dig väl, det skapar trygghet och ökat lugn.
Minimera ditt innehåll. Hellre för lite än för mycket, du ska inte stressa dig igenom presentationen. Allt tar lite längre tid i skarpt läge än vid övning, så våga hålla nere ditt material.

Framförande
När du väl har den ämneskunskap som krävs är det dags att öva. Tala högt framför spegeln och använd gester och kroppsspråk. Tala långsamt. Det kanske är ovant för dig, men beakta att du har stenkoll på vad du ska säga. För dem som lyssnar är det kanske helt nytt. Upprepa gärna essenser och viktiga poänger.
Våga stanna upp och lämna paus för eftertanke. Ta tillfället i akt när du själv behöver tänka över det du ska säga lite. Fyll inte din paus med något onödigt, utan våga hålla ut några sekunder. Ta gärna hjälp av någon du litar på som innan kan lyssna på vad du säger, men också på hur.

Ditt eget tillstånd
Ta hand om dig inför presentationen – se till att vara färdigövad i god tid. Ät och drick ordentligt dagen innan och ge dig själv utrymme till en bra nattsömn. Avsluta gärna dagen innan med att visualisera en lyckad säljpresentation med bra utgång. Ha tillit till presentationens innehåll – det har du redan förberett på bästa sätt. Lämna det utanför denna stund.
Fokusera istället på hur väl du får med dig dina åhörare och hur härlig känslan ska bli när du står inför din uppgift. Ta en stund för dig själv precis innan det väl är dags för presentationen och lägg då fokus på att bara andas lugnt. Ta några djupa andetag. Fyll magen med luft, håll en stund och släpp ut. Skaka loss musklerna lite lätt. Kanske ett djupt andetag till? Sådär. Nu är du redo för scenen.

I skarpt läge

Tillit till ditt innehåll
Du har övat. Du kan din pitch och vet vad du vill förmedla. Lita på dig själv och läs inte innantill. Ha dina anteckningar i form av stödord så undviker du att gå i fällan. Prata fritt, du kan ditt material!

Presentationen av dig
Var försiktig med att bli för långrandig i presentationen av dig själv. Börja gärna i en helt annan ände, där du frestar lite med vad som komma skall. En anekdot är alltid trevligt, något personligt som berör. Självklart är detta helt förberett redan innan och väl inövat. Om det sedan ger intrycket av att vara spontant är det bara bonus! Här kan lite spänningar släppa och du har chans att landa i din roll på ett bra sätt.

Stå rakryggad

Be aldrig ursäkt för dig själv eller att du står där. Stå rakryggad och stolt och känn att just du gör din presentation allra bäst. Se positivt på att alla har kommit för att lyssna på dig, du har något att berätta. Gå bara vidare om du missar något eller säger fel. Det blir besvärligt och taffligt först när du börjar be om ursäkt för dig själv. Gå vidare. Le gärna och skoja lite om tillfället bjuder. Visa dig från din bästa sida!

Tänk på tempot

Våga ta paus precis som du övat på och tala långsamt och med eftertanke. Ditt budskap behöver landa och sjunka in. Våga håll kvar vid din plan. Du har planerat din tid och du har inte bråttom.

Avslutning
Se till att runda av din presentation som du planerat. Här är det dags att knyta ihop säcken och gärna återkoppla till din inledande anekdot. Ha tid över för frågor. Din presentation gör avtryck och många tankar kan dyka upp på vägen. Låt dem få ordentligt med utrymme här. Det visar samtidigt att du tar dina kunder på allvar och är genuint intresserad av att hjälpa just dem. Missa inte denna unika möjlighet!

Detta är ett gästinlägg från Daniel Engsén.
Stort tack för att du vill hjälpa andra entreprenörer och säljare att lyckas!

Artikelförfattaren: Daniel Engsén är skribent för konferensanläggningar.se som är en guide till konferensmiljöer runt om i Sverige.

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *