Bli grym på företagande
När man ser hur vissa av landets företag bedrivs blir jag väldigt mörkrädd.
Men vill du bli riktigt grym på företagande behöver du vara grym på mycket.
Jag ger dig tips på hur du kan bli grym på företagande…
1. Skapa en tjänst du kan sälja. Inte en tjänst som marknaden nödvändigtvis har behov av. Kan du skapa ettt behov så kan du sälja det du erbjuder. Så utgå från att du kan sälja nåt som du har skapat ett behov av.
2. Var ärlig men inte överärlig. Säljer du till privatpersoner via telefon så ska du inte skylta med att kunden har 14 dagars öppet köp. Det ska inte vara ett säljargument. Förutsätt att dina kunder redan vet det och förutsätt även att det du säljer inte skall returneras till dig. För det du säljer ska vara så grymt att ingen produkt skall returneras.
3. Skapa publicitet runt dig som person, ditt företag och/eller dina produkter/tjänster.
När jag läste marknadsföring fick jag lära mig att all publicitet är god publicitet. Men det handlar om hur du hanterar din publicitet. Är den negativ blir det lätt för dig att få utrymme att få visa vem du egentligen är. Har du gjort nåt fel så sky inte medierna. Öppna dina famnar åt dem. Har du gjort något fel så ser det mycket bättre ut om du visar att du är människa bakom företaget och inte fegar ur. Det uppfattas värre om du inte står för din sak och svarar på kritiken. Det i sin tur kan uppfattas som att du inte tror på dig själv/ditt företag/dina tjänster.
4. Erbjud något utöver det vanliga. Det skapar mycket snack och resulterar i billig marknadsföring. Vad kan du erbjuda för något som är utöver det vanliga?
5. Dina kunder är guld… men bara de som förtjänar det. De som inte betalar fakturor. Är sena med fakturor med jämna mellanrum m.m är inte guld för dig. Det kostar tid & resurser och är då väldigt olönsamt för dig. Var är din rakrygghet i dessa lägen? Var tuff mot hala kunder och tvärtom mot bra kunder. Varför? Företag testar nya aktörer. Vad händer om jag struntar i att betala? Et . Visar du att du inte tolererar sena fakturor visar du att du förtjänar respekt och att du inte accepterar att bli behandlad som skit.
6. LEVERERA! Levererar dj inte i tid respekterar du inte din kund. Behöver jag vara mer tydlig? Har du lovat kunden något är det din jppgift att ge dem det de betalar för. Punkt slut.
Detta är grundpelare för hur du blir grym på företagande.
Ha de gott.
/Carl Jonas