5 tips – Så säljer du till äldre
Ibland kan det kännas svårt att veta exakt hur man skall marknadsföra sig till äldre. Inte för att det skulle vara något fel att sälja till äldre men erfarenheten säger mig att äldre gärna inte köper via telefon, de saknar mail och de är naturligtvis skeptiska till dörrförsäljare. Det är även jag. Så hur gör man?
Jag ger dig lite tips som jag tror du kan ha nytta av.
1, Bli en författare – Det ligger i de äldres natur att läsa böcker. Egentligen spelar det inte så stor roll vad böckerna innehåller mer än att innehållet är bra. Dig och mig emellan så är ju författare experter. Eller hur? Så kan du skapa och producera en bok så ses du i de äldres ögon som expert, du vet vad du snackar om och det du säger stämmer.
2, Ut och snacka – På samma sätt som punkten ovan tog upp att du är expert när du skriver böcker. Precis på samma sätt framstår du som expert om du är ute och pratar inför folk (gärna äldre då). Du visar att du kan din sak. Är du dessutom rolig och har humor så behöver du sällan ta upp säljargument. Bra va?
3, Tidningsartiklar – Kan du komma med i tidningen blir det riktigt grymt. För äldre läser ju tidningen som kommer varje morgon. Så se till att hamna där. få en artikel skriven om dig, debattera (visar att du är expert), kommentera m.m. Alla sätt du kan synas i tidningen hjälper dig att sälja till de äldre.
4, Använd föreningarna – PRO är väl säkert Sveriges största för de äldre. Hur kan du utnyttja ovan nämnda punkter för att dra nytta av den här punkten? Lite listighet krävs av dig trots allt.
5, Använd kulturen till din fördel – Nu säger jag inte att alla äldre gillar kultur. Men många gör det. Kan du göra/skapa något kulturellt för att få publicitet och synas i de kulturella sammanhangen som teater eller konstutställningar?
Kan du ha nytta av de här tipsen? Det tror jag säkert. Vitsen är att du inte är fördomsfull mot äldre. För även de kan spendera pengar på dig och det du erbjuder. Så lyssna på vad de äldre har att säga dig och möt dem i rätt rum så kan även du bli väldigt framgångsrik inom denna kundgrupp.
Ha det gott!