Marknadsföring i sociala medier – 5 fördelar
Letar du anledningar till varför du skall använda sociala medier har jag idag skapat ett inlägg som jag tror att du kommer att gilla. Fördelarna med sociala medier är många och är du lite kreativ och tänker till kan du nå hur långt som helst inom denna värld. Använd din fantasi så kommer folket att börja dras till dig, vilket kan vara bra för dina affärer eller din ego-boost 🙂
Nedan får du 5 fördelar till varför du skall använda sociala medier i ditt företag.
1. Bygger relationer
Att bygga relationer med sina kunder är A och O när det kommer till det här med företagande. Sociala medier hjälper dig en bra bit på vägen när du skall bygga relationer med dina kunder. Använder du någon av de större plattformarna går det fortare att bygga bättre relationer.
2. Du bygger ditt personliga varumärke
Vill du bli mer personligare är sociala medier guldgruvan för dig. Outar du dig som person kommer dina kunder att knyta band till dig och sköter du det bra kan du ändå separera mellan jobb och privatliv.
3. Bra möjligheter till att erbjuda en vettig kundtjänst
Många större företag erbjuder sin kundtjänst via sociala medier. Men det är inte någon ursäkt för dig att inte göra det. Ju enklare det är att komma i kontakt med dig desto mer upplevs ditt företag som seriöst vilket är väldigt viktigt.
4. Du lär dig mer om dina kunder
Ju mer du lyssnar på dina kunder och deras problem lär du dig mer om dina kunder. I dina konversationer kommer du att få ut mycket information om dina kunder vilket innebär att du kan skapa erbjudanden som är specialanpassade för dina kunder och besökare.
5. Låga kostnader för bra/bättre resultat
Att använda sociala medier är väldigt kostnadseffektivt. Att skapa en page på Facebook eller ett flöde på Twitter kostar ingenting förutom din tid.
Dags att dyka in i de sociala mediernas värld…
Funderar du på att börja använda sociala medier för att få kontakt med dina kunder är det väl värt att överväga detta. Fördelarna är många och du kan tjäna mycket på att frekvent använda dina sociala medier. Ju mer närvaro desto mer kommer du att knyta dina kunder till dig.
Grymt bildtack till: Sean MacEntee // flickr.com