Gör som artisterna och sälj mer

Det går uppåt om man bara vill
Att sälja mer borde vara alla företagares mål. Genom att erbjuda tjänster, produkter och lösningar på problem är ju varje företagares grund till överlevnad.
Men har man inget specifikt att komma med blir det ibland svårt att få sålt något. Därför är det viktigt att du har lösningarna som passar så många som möjligt så att du kan sälja så mycket som möjligt.

Som titeln säger så tycker jag att ett bra alternativ för att sälja mer är att göra som de flesta artisterna.
Varför?

Musikbranschen har gått väldigt dåligt i många år i och med den digitala utvecklingen och de har inte hängt med tåget. Så sätt är branschen ganska så värdelös på anpassning. Men däremot har de alltid haft förutsättningar att få sålt sina produkter.

Varianter av samma sak
Vad branschen har gjort är att när en singel har släppts så har det inte enbart släppts en variant av låten utan flera, kanske uppemot tio olika varianter på samma sak. Nämligen den låt som skall erövra listorna.

– Varför detta är bra undrar du nu, och det skall jag förklara för dig.

Ta en artist, vilken som helst. Kolla upp en singel med denna artist och se hur många varianter det finns av låten i fråga. Vanligtvis är det 4-6 olika versioner av låten som du kan lyssna på.
Bara här har musikförlaget skapat en förutsättning för att låten skall passa in i så många olika sammanhang som är möjligt och som artisten i fråga skall kunna förknippas med.
Det släpps en technoversion, en balladversion, en housversion och kanske en upphottad version av originalversionen vilket betyder att Technofantaster, housefantaster, balladfantaster kan tänkas att köpa/lyssna på singeln av den anledningen. Det innebär alltså att en långt mycket större målgrupp kan tänkas köpa/lyssna på singeln och därmed locka till större köplust hos en större målgrupp.

Nu kanske det lät lite flummigt när jag försökte förklara men jag tror du är med mig 🙂

Din produkt i olika utföranden
Det är därför vettigt av dig, för att locka en så stor kundgrupp som möjligt kunna skapa olika lösningar av samma produktkärna som möjligt.
Säljer du plankor kanske du kan sälja figursågade plankor för staket, slipade plankor, lackade plankor, färdigmålade plankor i traditionella färger. Gör du som jag precis beskriv har du skapat en lösning för ytterligare 4 tänkbara kundgrupper som kan intressera sig för din ursprungsprodukt.

Ett annat exempel som jag kan ta upp är om du har en matbutik. Idag kanske du säljer dina varor på traditionellt vis. Men varför inte låta folk beställa hem mat, förboka så det bara är att hämta det som skall shoppas, bjuda in till tema-kvällar för att på sätt sälja mer av det du redan säljer etc.

Så länge du kan skapa flera lösningar av en enda lösning kan du sälja mer och därmed tjäna mer bara du inte låter dig omringas av den berömda boxen utan plockar bort den och tänker helt fritt.

Ha det gott!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *