Få fler köp med garantier – 4 förslag
Ibland kan garantier vara ett sätt att få in fler kunder till företaget.
Att erbjuda garantier som utgår utöver sedvanliga produktgarantier kan vara ett sätt att få in ordern.
Tillgångsgaranti, prisgaranti och nöjd-kundgaranti är bara några exempel på garantier som idag är vanligt förekommande inom vissa branscher.
Jag tänkte ge dig ytterligare förslag på vilka garantier du kan instifta för att få försäljningen
1, Fölängd produktgaranti
Är ett åtagande du kan erbjuda om din produkt som du säljer är bättre än övriga i branschen. Kanske leverantören enbart bjuder två år men du kanske har statistik som pekar på att du kan lämna en längre garanti. Gör det och du kan då få fler kunder.
2, Få-det-att-funka garanti
Köper man dator med skrivare och trådlöst nätverk t.ex. och din kund är äldre kan du gå miste om affären då personen kanske inte har en susning om hur nåt fungerar.
Erbjud att installera åt kunden och få det att funka. En garanti som gör att kunden vågar köpa produkterna trots bristande kunskap.
3, Smärtfritt-byte garanti
Se till att kunden inte behöver lida något under bytet av en produkt till en annan. Du kan vinna mycket genom att låta låna ut en likvärdig produkt medans installation görs av den nya. Din kund får då inget uppehåll i produktionen vilket kan vara värt hur mycket som helst.
4, Återställnings-garanti
Erbjud möjligheten att återställa till hur det vsr om något mot förmodan skulle gå fel vid installation eller leverans. Fördel om kunden tvekar på ett köp om den egentligen inte behöver byta produkt.
Nu fick du tips på några garantier du kan lämna vid köp som gör att köpet blir mindre smärtsamt för kunden och som samtidigt gör kunden nöjd.
Bra va!?
Ha det gott!