Såhär får du mer trafik från Google utan att din ranking ändras
Såhär får du mer trafik från Google utan att din ranking ändras!
I mitten av februari förra året var jag på en föreläsning med Christian Rudolf med titeln ”Använd Sök för att förstå dina kunder bättre (och förbättra din SEO)”. Christian driver en sökbyrå i Stockholm som heter Topdog. När jag gick från föreläsningen så tog jag med mig flera viktiga lärdomar inom SEO. En sak som jag däremot inte la speciellt stor vikt vid var hur viktigt det var att utforma Title och Description på rätt sätt för att därigenom få fler besökare.
Likt många andra tänkte jag ”jag har redan tänkt igenom och har bra titlar och bra descriptions”. Men olika erfarenheter har visat att det är något man aldrig ska vara ”nöjd” med. Så idag bjuder jag på en kort sammanfattning som blir en mix av hans tips och min erfarenhet.
Titeltagen är inte enbart för Google
Det som skrivs i en Title väger tungt gällande SEO och ranking men det är även extremt viktigt utifrån hur många som kommer att klicka på sökresultatet. Att ligga högt upp på Google är viktigt men sedan gäller det även att få besökaren att bli intresserade för just den sökträffen. Allt för många tänker för mycket SEO och glömmer att Title även är något som ska attrahera personer som söker på Google.
Testa och utvärdera dina titel och description taggar
Som med all marknadsföring är det mycket viktigt att testa och utvärdera. Allt för att kunna förbättra resultatet. Med en bättre utformad Title och Description kan besöksantalet öka rejält trots att man ligger på exakt samma placering på Google.
Enklaste vägen att testa och utvärdera är genom Google Search Console, där man kan se på CTR. CTR står för Click Through Ratio vilket menas att det är antalet personer som klickat på denna sökträff utifrån hur många som sett den. Ju högre procent desto bättre alltså.
För att A/B-tester ska fungera allra bäst bör man även jämföra två perioder där antalet sökningar är ungefärligt lika många. Det behöver inte vara exakt eftersom CTR är ett mått som visas i procent men risken för felmarginaler är större ju större skillnad det är mellan antalet sökningar.
Ändra och vänta en vecka och se sedan hur CTR förändras för en enskild sida. Det är tydligt att de Titlar man ofta tror är bäst inte alltid ger bäst resultat. Inom filmindustrin finns ett uttryck som är ”Kill your darlings” och det gäller nog lika mycket här. Våga gå ifrån de Titlar som du känner dig mest nöjd över. De kan bli bättre!
Hur skriver man då riktigt bra Titlar och Descriptions?
Nedan har ni fem beprövade ”budskap” ni kan använda i era titeltaggar och descriptions för kommunicera på ett sätt till Googles användare som gör att de klickar på just er, även om ni inte är etta i Google.
Snabbt – Den som söker på nätet vill ha svaret snabbt. Det samma gäller e-handel. Det ska gå snabbt och vara enkelt att genomföra beställning. Ord som ”Nu”,” Snabb leverans” och ”Direkt” talar om för personen att det är snabbhet som levereras.
Stort – Vem klickar på ”Vi har 10 olika hattar”? Det ska vara stort d.v.s. man ska lyfta fram volymen. Exempel kan vara ”Vi jämför över 20 olika banker” eller ”450 modeller i lager”.
Fräscht – Har du en ny produkt, ny infallsvinkel eller nytt pris kan det vara värt att lyfta upp det. Det mesta på internet är gammalt vilket gör att det nya sticker ut.
Billigt – De som söker efter en produkt betalar gärna så lite som möjligt för den. Det är en självklarhet. Ordet ”Billiga” kan användas men lika gärna ”Rea” eller ”20% på hela sortimentet”.
Varumärke – Har du ett starkt varumärke så dra nytta av det. I likhet med att konsumenter hellre väljer etablerade varumärken oavsett om det handlar om kläder eller mat så prioriteras starka varumärken på nätet. Genom att stärka sitt varumärke kommer man alltså även få mer trafik via Goolge. Många gånger går alltså olika marknadsföringsvägar hand i hand och ger synergieffekter.
Lycka till och kom ihåg att det många gånger är de små förändringarna som kan göra de stora förändringarna. Vill ni hellre se hela föreläsningen, har ni videon nedan: