Så skapar du goda kundrelationer
Driver man företag är det viktigt att man skapar goda kundrelationer. Oavsett om du har träffat dina kunder eller inte är det viktigt att du behandlar dem väl. För en sur och bitter kund lär aldrig komma tillbaka. Dessutom lär den sprida sina dåliga erfarenheter till andra som då kommer innebära att dessa personer inte kommer att handla av dig. Men… Skapar du bra kundrelationer kommer det motsatta att hända, en glad kund kommer att återkomma till dig, en glad kund kommer sprida att den är en glad kund till dig och då kommer det bli lättare att öka sin försäljning.
Lästips: Vill du veta hur du lyckas med ditt företag? – 5 tips får du här
För att lyckas skapa goda kundrelationer krävs det ett bra och strukturerat arbete med varje specifik kund. Jag har sett exempel på sådan usel kundvård att företag har gått i konkurs av den anledningen. Folk var bittra på företaget och bitterheten spred sig snabbt. Företaget i fråga vägrade att arbeta på kundvården och därmed gick det som det gick. Så därför… Gör inte samma misstag utan börja arbeta med dina kundrelationer redan nu.
Vad är en god kundrelation?
En god kundrelation innebär att relationen mellan dig och din kund är god, vilket hörs på orden. Men vad det innebär rent konkret vet bara dina kunder. Att du får pengar från en kund behöver inte nödvändigtvis innebära att relationen mellan dig och din kund är god. Är man den enda affären på orten och du behandlar dina kunder illa kanske det inte spelar någon större roll för verksamheten då kunderna ändå handlar hos dig av ren bekvämlighet, men för kunderna är det bittert att göra det. Kundrelationen är då inte god.
Tar vi exemplet ovan och lyfter in den största risken som du som näringsidkare och affärsägare kan råka ut för, att det öppnar upp en konkurrent. Det som kommer att hända är att du får en konkurrent, vilket i sig alltid kommer att vara ett hot mot din verksamhet, oavsett om du har och vårdar dina kundrelationer. Men hotet blir långt mycket större om du inte har vårdat dina kunder. Dels kommer dina bittra kunder att snabbare än kvickt vända sig till din konkurrent och ge denne chansen att visa vad denne går för, vårdar man dessutom sina kunder kommer den att behålla dem. Att då börja vårda sina kunder är tyvärr för sent och det kommer lysa igenom att du vänder kappan efter vinden.
För att vårda dina kunder behöver du inse värdet av varje mänsklig kontakt
Börjar du däremot att behandla varje specifik kund som att denne är din bäste vän (utan att för den delen börja smöra, det är osmakligt) så kommer dina kunder känna av detta och omedvetet byggs det en god relation mellan dig och din kund.
Hur du får din kund att känna sig välkommen, väl bemött, högst rankad, respekterad och inkluderad i ert gemensamma arbete att hitta den produkt/tjänst som din kund söker vet bara du, men ett tips kan vara att göra det för kunden oväntade och det lilla extra. Tänk dig själv. När förväntar sig den lilla kunden att bli bemött som en storkund? Aldrig. Men hur tror du reaktionen blir om du någon gång väljer ut en liten kund, behandlar den som en storkund och gör det lilla extra för den?
Jag är övertygad om att det kommer att pratas stort om dig, din verksamhet men även hur kärleksfull och hur omtänksam du är mot dina kunder.
Börja arbeta med dina kunder, var för sig, se till att kunden får det den letar efter och kanske lite mer än så. Det är så du vårdar dina kunder, one by one.