Så hittar du nya kunder
För att ens företagande skall bli så bra som möjligt krävs det att du hittar nya kunder.
Mina tips riktar sig så klart till dig som är internet-van, vilket du är då du läser detta.
Google är riktigt grymt på sökningar (nähä…) men google gör ju inte allt då du som söker måste söka med relevant info.
Letar du efter t.ex en köttleverantör så ska du ju inte söka på textilleverantör såklart. Men vad som inte är lika självklart är att göra mer precisa sökningar. Utöver vilken typ av företag du söker på kan du söka på sådant du vill ha reda på om vissa företag. Omsättning, vd, antal kontor, vilka orter en leverantör finns på m.m.
Vidare kan du göra en mer allmän sökning på en viss branch eller dylikt.
I mitt företag hjälper jag andra företag med SEO (Sökmotoroptimering) och vet att de mest knepiga söktermerna kan generera besök till en viss sida. Så töj på dina söktermer på google så får du med all säkerhet förslag på vilka du kan ringa upp.
Allabolag – är en sajt som lämnar info om mer eller mindre alla företag i Sverige. Däremot lämnas mycket övrigt att önska. Vad jag som webbutvecklare vill se är en koppling till google så man snabbt kan komma vidare i sitt sökande om företaget i fråga. Men… den relevanta infon du får från allabolag.se räcker för dig som vill få reda på VD’s namn och nummer. Men ytterligare info får du hitta på övriga sökmotorer.
Eniro – har ju sin katalog på nätet. Min känsla dock är att sajten inte får med så mycket om företagen i Sverige. Att de sedan lagt till ovesäntligt tjafs gör det hela ännu mer störande. Välj Allabolag är mitt råd.
Hitta – är väl som eniro fast lättare för den ovana att använda. Jämfört med eniro är sajten inte lika tung vilket också det kan gynna den oerfarne. Dock är inte heller detta en sajt jag gillar.
Places – är en tjänst från google som är ihoplänkat med deras tjänst Maps. Fördelen med places är ju att, om företag har valt att ange sin info på places så får du upp på en karta var i Sverige företaget ligger. Telenummer och adressuppgifter brukar då finnas angivet. Smidigt men dock inte så mycket info vilket dock inte är den primära tanken utan ett koncept i googles strävan att kunna ge info beroende på vart deras användare är lokaliserade.
Mässor – har du modet? Ta dig i kragen och presentera dig för andra företag på mässor m.m. berätta vad du gör och vad du kan göra för den potentiella kunden. Fördelen här är att du visar upp dig och lämnar ett personligt avtryck hos mässdeltagarna. Nackdelen är att det tar tid och kan kosta pengar. Det krävs att du gillar att träffa folk och vågar ta första kontakten.
Var och vilka mässor som är igång hittar man på nätet med hjälp av Google.
Så det var några förslag på hur du kan hitta och få info om nya potentiella kunder.
Ha de gott!
/Carl Jonas