En entreprenörs matematik
Foto: Freedigitalphotos.net / digital art
När man utvecklar någonting så använder man ofta algoritmer av olika slag som härleds till avancerad teknik. Men vi entreprenörer räknar väldigt enkelt.
Jag tänker nu hjälpa dig att räkna som en entreprenör som jag tror du kan ha stor nytta av om du vill starta företag eller bli entreprenör. Matematiken kan verka konstig i mångas ögon men är egentligen inte så komplicerad. Matematiken grundar sig i logiskt tänkande och går ofta hand i hand med det risktagandet man tar som entreprenör, oavsett om risken ligger i tid eller i pengar.
Bakgrund
När man pratar om matematik så pratar man väldigt ofta om formler. Formler som hjälper en att komma fram till ett resultat. Givetvis finns det en formel även för oss entreprenörer och det är inte bara baserat på + (plus) och – (minus) utan formeln är lite mer avancerad än så.
Formeln i sin helhet
Formeln som vi entreprenörer nvänder oss av kan te sig lite olika men har samma grund och det är: X kontakter ger Y möten vilket ger Z resultat. Den formeln kan mer eller mindre appliceras till vilken bransch och vilket företag som helst.
[ad code=1 align=center]
Säljaren
X samtal ger Y möten vilket leder till Z bokningar eller köp.
Webbplatsägaren
X antal artiklar/tjänster ger Y antal besökare vilket leder till Z antal annonsförsäljningar/annonsklick
Städföretagsägaren
X antal flyttförfaranden ger X antal förfrågningar om flyttstäd vilket leder till Z antal städuppdrag.
Med den här matematiska formeln kan man komma fram till ganska mycket bl.a. att som telefonförsäljare eller mötesbokare hänger antalet kunder på hur många samtal du ringer per dag.
Genom att applicera den formeln till något som passar dig och din verksamhet kan du då få reda på hur stor arbetsinsats du måste bidra med för att få verksamheten att gå runt.
Men för att få fram de verkliga siffrorna måste du jobba och ta reda på det genom att investera din tid och eventuellt kapital.
Kör hårt nu kära entreprenör!
Ha det gott!