7 saker en företagare ska ta bort från skrivbordet

Dem finns där. Alla onödiga ting som inte behövs på ditt skrivbord. Att ta bort dessa saker gör inte bara ditt skrivbord rent utan ger dig energi och en känsla av ordning…

-Konstigt?

– Inte särskilt…

Kan du plocka undan något av följande?

1. Damm.
Du kanske anser dig ha rent på skrivbordet? Men icke! Damm innehåller en mängd av hälsovådliga partiklar som lämpligen bör torkas undan. Att torka sitt skrivbord när man kommer på morgonen gör att din arbetsplats blir trevligare, snyggare och mer hälsosammare.

2. Fakturor.
Som företagare får man mängder av fakturor. Ibland kan ovanan göra att de läggs på hög, någonstans på skrivbordet. Denna fakturahög är varken snygg att se och skapar en känsla av oreda. Sätt därför in fakturorna där de hör hemma. I pärmen. Du får givetvis en känsla av ordning och reda samt att du då blir en gladare företagare. Bra va?

3. Disk.
Kaffekoppar, tallrikar, knivar och gafflar. Ja… (o)kärt barn har många namn och den gemensamma nämnaren är just disken. Det spelar ingen roll. Disk och skrivbord ska aldrig existera i samma grupp. Disken skall till sin plats och skrivbordet skall hållas rent och snyggt. Allt för att du som företagare skall finna lust till arbete.

4. Böcker.
Arbetar du eller läser du? Böcker som inte används har inget på ett skrivbord att göra. De tar plats, ser till att du hamnar ur fokus och hjälper troligtvis inte till i ditt arbete med ditt företag.

5. Flaskor och burkar.
Är du en av alla som dricker energidrycker, mineralvatten eller läsk? Pantburkar- och flaskor har en tendens att hamna på skrivbordet trots att de är tomma. Lägg dem i pantsamlingen så de är där de ska vara och inte på ditt skrivbord. För det är väl inte en pantinsamling du har som företag?

6. Pärmar.
Arbeter du inte med avtalspärmen, eller någon annan pärm tar de onödigt med plats som du kunde nyttja till annat. Känslan av ett skrivbord med ordning förvandlas snabbt till kaos med pärmar på skrivbordet som inte används. Knappast bra för en företagare.

7. Avtal.
Skrivit avtal idag? Skall du skicka iväg avtal? Har du fått undertecknade avtal? Råkar du blanda ihop undertecknade avtal med avtal som skall skickas kan du få rådda i timmar för att reda ut allt. Så sätt in alla avtal du handskas med i avtalspärmarna så de inte skapar oreda för dig. För det är ju så att en företagare måste ha ordning och reda kring sig för att inte lägga onödig tid på att leta efter saker man behöver.

Så… har du städat nu? Eller du kanske har ordning och reda på skrivbordet? Vill du komplettera listan?

Kommentera gärna här nere!

Ha det gott!

Carl Jonas

Hej! Jag heter Carl Jonas. Du läser nu ett inlägg som är skapat för dig så att du kan bli bättre på företagande och entreprenörskap. Kommentera gärna artikeln så lovar jag att svara inom kort. Tack för att du läste det här!

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *