Välkommen säljare!!!
Ja…även säljare kan ha nytta av den här bloggen 🙂
Då mycket av det jag skriver är säljinriktat så lovar jag dig, kära säljare att även just Du kommer finna intresse i det jag skriver.
Tror knappast att särskilt många behöver fundera särskilt länge på vad likheterna är mellan entreprenörer och säljare.
Vi befinner oss för närvarande i slutet av November. Första advent infaller inom kort och det är därför läge för dig som säljare att börja fundera på hur just Du kan dra nytta av alla shoppande individer som från och med nu och en månad framåt är beredda att spendera en stor summa pengar på klappar, mat, pynt och all övrigt som hör julen till.
Vad vill jag få sagt? Jo, nämligen….MERFÖRSÄLJNING!
Det är en viktig del för att dels göra kunderna nöjda/mer nöjda. Det är samtidigt en viktig del om du vill öka dina intäkter och samtidigt dra ditt strå till vinst-stacken som annars inte är möjligt på samma sätt. Men gör för guds skull inte misstaget som många säljare och entreprenörer gör…nämligen att tappa kundfokus. Det är A och O om du vill ha tillbaka dina kunder i mellandagsrean som traditionsenligt infaller just i mellandagarna. Tappar du kundfokus när du samtidigt vill öka din försäljning kan du förbereda dig att ha en smått knagglig väg att gå på. Lyckas du behålla ditt kundfokus när du samtidigt skall sälja ännu mer. Ja då har du en lycklig och även hektisk tid framför dig.
När det gäller tillvägagångssätt skall jag ge dig några råd… 🙂
1. Köper en person en radiostyrd bil till sin dotter eller son är det näst intill en dödssynd att inte erbjuda kunden att köpa batterier. På ett snyggt sätt kan du alltid klämma in en fras liknande ”Får jag samtidigt föreslå ett paket AA-batterier så att er son/dotter kan dra nytta av sitt nya fordon på ankomstdagen”
2. Köper herr Karlsson en ny kostym till Julafton kan du på ett smidigt sätt försöka få sålt ett par paket strumpor eller ett par kalsonger i samband med kostymköpet. Eller varför inte det självklara…Ett nytt bälte till kostymbyxorna eller varför inte ett par snygga hängslen? Slå gärna ihop det till ett ”Tillbehörspaket” och lämna lite rabatt på varje produkt. Fördelarna här är att kunden får en känsla av helhet när han väljer att köpa tillbehörspaketet. Går han därifrån utan det kan jag nästan garantera dig att han kommer känna känslan av att något fattas. Se till att ha plakat, skyltar etc. förberedda vid kassan så har du redan här vunnit 80 % av merförsäljningen. Resten 20 % handlar om hur du behandlar kunden och vägleder honom på ett väl utfört och proffsigt sätt. Tvinga inte kunden att köpa paketet, utan låt honom tvinga sig själv med följande exempel: ”Nu, i lagom tid till jul och nyår har du möjlighet att just vid detta kostymköp kunna komplettera din nya kostym med tillbehörspaketet som vi har plockat fram, just för dig. Det innehåller ett nytt bälte, nya strumpor och kalsonger och samtidigt en rabatttcheck lagom till mellandagsrean….(presentcheck är ett exempel som ger dig utrymme att skapa goda kontakter med dina kunder och samtidigt få dina kunder att snart komma tillbaka. Lämnar du en presentcheck ämnad för mellandagsrean lovar jag dig att majoriteten kommer tillbaka).
Pröva dig fram och se hur just Du kan lyckas, för det vet jag att du kan och hör gärna av dig och berätta om hur du gör för att du ska lyckas!
Vi hörs snart igen 🙂